Historien om Lillebælt

Lillebælt er sundet mellem Fyn og Jylland og forbinder Kattegat med Østersøen. Lillebælt har en maksimal dybde på ca. 80 meter og er dybere en Storebælt. Det dybeste sted er Hundedyb vest for Fænø på ca. 80 meter. På grund af dybden står Bæltet for ca. 10% af vandudskiftningen mellem den indre Østersø og Kattegat.

Lillebælt har med sin store dybde og centrale placering været en handelsvej for skibe i mange hundrede år. Bæltet er eftertragtet dykkerområde pga. de store klare dybder, arkæologiske fund og skibsvrag fra bl.a. verdenskrigende.

Øer: Fænø, Fænø Kalv, Årø, Brandsø og Bastholm.

Broer: Den Gamle Lillebæltsbro og den nye Lillebæltsbro

Kommer man Sejlende nordfra strækker Lillebælt sig fra Juelsminde i Nord til Alks i Syd, og Bæltet har et uregelmæssigt forløb.

Det nordligste og bredeste stykke er over 15 km. bredt og snævrer sig ind mod sydvest til det smalleste stykke mellem Fyn og Jylland, der er ca. 1 km. bredt det hedder Snævringen, og her er Den Gamle Lillebæltsbro placeret fra år 1945 placeret.

Syd for Fænø bliver Bæltet bredere og bredere og munder ud i et 10 km. bredt stykke, der fortsætter sydpå til Als og Sydfynske øhav. Bæltets vestlige kyststrækning er mest præget af uregelmæssige fjorde, og langs hele Bæltet er der mange stejle kyststrækninger

Lillebæltsbroerne

Der har været forskellige færgeoverfarter på Lillebælt gennem tiderne. Her kan nævnes Snohøj-Middelfart, der blev afløst af Fredericia-Strib, hvor Danmarks første jernbanefærge blev sat ind i 1872

Denne overfart blev nedlagt efter den første Lillebæltsbros indvielse i år 1935. i dag er der ingen færgeoverfarter, og al trafik over Bæltet sker via de to broer. Den Gamle Lillebæltsbro fra år 1935 fører landevejstrafikken og togtrafikken over Bæltet, mens Den Nye Lillebæltsbro fra 1970 fører motorvejstrafikken over.

Som et af de få steder i verden er der etableret Bridge Walking på toppen af Den Gamle Lillebælts bro. Link til Bridge Walking